20 september 2011

Culthelden uit de eredivisie: niet Erik Regtop

Over het bepalen van de nieuw te bewieroken ‘Cultheld uit de eredivisie’ dient niet te lichtzinnig te worden gedacht. Er worden onherroepelijk mensen teleurgesteld. En het gaat wel om de gevoelens van (voormalige) profvoetballers, toch al van die emotionele types! Nu hebben eerdere culthelden als Patrick Pothuizen en Harry Decheiver de rubriek ook nog eens van een zeker cachet voorzien. Zij trokken het cultheldendom naar een ander niveau. Dat van oud zweet en dood bier. Dan kun je niet ineens op de proppen komen met een Erik Regtop. Dat gaat niet.

Ab Plugboer dan misschien? Voor
- én achternaam zijn ieder ruim voldoende om de beste man voor het cultheldendom in aanmerking te laten komen. Daarbij zal ik zijn sticker uit het paniniplakboek van 1993 (?) nooit vergeten. En dan vooral die ondeugende oogopslag alsof hij zeggen wilde: “Geestig kapsel of niet dan!?” 


En toch, de schoen wringt. Er zijn aansprekender culthelden, ik denk dat dat het is. Ik vind bovendien dat eerdere cultheld Edward Sturing en Ab Plugboer te zeer uit hetzelfde vaatje getapt zijn. Nee, het moet over een andere boeg. How about Stijn Vreven? 


Nee. Stijn Vreven heeft me te fanatiek gesolliciteerd naar een uitverkiezing. Een beetje met een Steven Seagal-staartje en wat vlokken schuim op de bek briesend langs de rechterflank jagen: “Pick me! Pick me!” Daar komt dus niks van in. Nee hoor. Ha! Woeste Belgen met slangenlederen onderbroeken die vragen worden net zo goed overgeslagen. Volgende! 

Gertjan Verbeek? Amateurboksbal Verbeek is dusdanig onverwoestbaar eigenwijs, dat ik hem zeker ergens wel iets van heldendom toedicht. Toch ziet ook hij deze eer aan zijn bewonderenswaardige neus voorbij gaan. En wel om exact dezelfde reden als Stijn Vreven, maar dan omgekeerd. Die volstrekte onverschilligheid ten opzichte van een mogelijke uitverkiezing, maakt hem bij nader inzien volkomen ongeschikt. Kom nou! Het moet wel van twee kanten komen. 

Zo zijn we dus nog geen steek verder. Maar goed, geeft niet. Geen haast. Liever denk ik er nog eens rustig en allesbehalve lichtzinnig over na.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten